RV .ıllı. RockVizyon.com
Hoş Geldiniz.

RockVizyon (RV) yeni yüzü, yeni vizyonu ve bütün yenilikleriyle tekrar sizlerle beraber! Sitemizde aradığınız herşeyi bulabilirsiniz, hayata dair herşey! Sitemizi kullanabilmek için (ücretsiz) üye olabilirsiniz. Tek yapmanız gereken şey "Kayıt ol" butonuna tıklamanız.

Join the forum, it's quick and easy

RV .ıllı. RockVizyon.com
Hoş Geldiniz.

RockVizyon (RV) yeni yüzü, yeni vizyonu ve bütün yenilikleriyle tekrar sizlerle beraber! Sitemizde aradığınız herşeyi bulabilirsiniz, hayata dair herşey! Sitemizi kullanabilmek için (ücretsiz) üye olabilirsiniz. Tek yapmanız gereken şey "Kayıt ol" butonuna tıklamanız.
RV .ıllı. RockVizyon.com
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Galeri


Halk Edebiyatı Empty
Similar topics
    En son konular
    » 28-29 AĞUSTOS DOROCK HAFTASONU PROGRAMI
    Halk Edebiyatı Soncev11C.tesi Ağus. 28, 2010 7:15 am tarafından Dorock Bar

    » DOROCK HAFTASONU ETKİNLİKLERİ
    Halk Edebiyatı Soncev11Cuma Ağus. 27, 2010 7:27 am tarafından Dorock Bar

    » 26 AĞUSTOS PERŞEMBE
    Halk Edebiyatı Soncev11Perş. Ağus. 26, 2010 6:38 am tarafından Dorock Bar

    » Heaven Can Wait / Metalcore
    Halk Edebiyatı Soncev11Çarş. Ağus. 25, 2010 7:43 am tarafından woundedrider

    » Heaven Can Wait / Metalcore
    Halk Edebiyatı Soncev11Çarş. Ağus. 25, 2010 7:42 am tarafından woundedrider

    » 25 AĞUSTOS ÇARŞAMBA - SST @ DOROCK
    Halk Edebiyatı Soncev11Çarş. Ağus. 25, 2010 6:23 am tarafından Dorock Bar

    » 24 AĞUSTOS SALI 22:30 - OKBAND
    Halk Edebiyatı Soncev11Salı Ağus. 24, 2010 7:20 am tarafından Dorock Bar

    » 23 AĞUSTOS PAZARTESİ 22:00 - 70LİK
    Halk Edebiyatı Soncev11Ptsi Ağus. 23, 2010 7:03 am tarafından Dorock Bar

    » DOROCK 22 AĞUSTOS PAZAR 22:00 KIRMIZI
    Halk Edebiyatı Soncev11Paz Ağus. 22, 2010 9:18 am tarafından Dorock Bar

    Giriş yap

    Şifremi unuttum

    Kimler hatta?
    Toplam 6 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 6 Misafir

    Yok

    [ Bütün listeye bak ]


    Sitede bugüne kadar en çok 185 kişi C.tesi Tem. 29, 2017 3:57 am tarihinde online oldu.
    28-29 AĞUSTOS DOROCK HAFTASONU PROGRAMI

    C.tesi Ağus. 28, 2010 7:15 am tarafından Dorock Bar

    Merhaba Arkadaşlar,

    Yeniliklerle devam ediyoruz.
    Basketbol Dünya Kupası Maçları Dorock Bar'da dev ekranda gösterilecektir.

    Haftasonu programımız ise şu şekilde olacak:


    28 AĞUSTOS CUMARTESİ

    21:00 - RAZOR

    Halk Edebiyatı RAZOR

    Razor, thrash heavy metal ağırlıklı bir cover grubudur. Grubun hedefi, repertuarları doğrultusunda her tür metal müzikten …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    DOROCK HAFTASONU ETKİNLİKLERİ

    Cuma Ağus. 27, 2010 7:27 am tarafından Dorock Bar

    DOROCK BAR - CUMA VE HAFTASONU PROGRAMI

    CUMA

    21:00 - ROXTREME

    Halk Edebiyatı ROXTREME

    Barış Bal - Lead Vocals
    Erdem Karaman - Electric Guitars
    Aytek Can - Electric Guitars & Backing Vocals
    Koray Dinçalp - Bass Guitars & Backing Vocals
    Ozan Oğuz - Drums
    Arda Özüpek - Keyboards
    Elif Karacan - Photographer
    Özgehan Özturan - Tone Meister



    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    26 AĞUSTOS PERŞEMBE

    Perş. Ağus. 26, 2010 6:38 am tarafından Dorock Bar

    PERŞEMBE
    23:00 - YUSUF UĞURER BAND

    Halk Edebiyatı YUSUF

    Lirik Tenor ses rengiyle, özellikle David Coverdale,Robert Plant,Ian Gillan ve Ronnie James Dio'nun vokallerini seslendiriş tarzı ve becerisiyle hafızalara kazınmıştır. Kendi şarkılarının yanısıra, günümüz Türkçe/İngilizce Rock ve Pop Rock şarkılarından, 70, 80 ve 90'lı yılların hit olmuş Hard Rock …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    25 AĞUSTOS ÇARŞAMBA - SST @ DOROCK

    Çarş. Ağus. 25, 2010 6:23 am tarafından Dorock Bar

    25 AĞUSTOS ÇARŞAMBA
    23:00 - SST

    Halk Edebiyatı SST

    Vokaller : Gülay Erol
    Gitar ve Geri Vokal :Tanıl Çağdaş
    Klavye : Arda Özüpek
    Bas : Can Yücel Korkut
    Davul : Çağlar Aytan

    2010; Tam Playlistimiz!

    Bruce Dickinson - Tears Of A Dragon
    Deep Purple - Black Night
    Deep Purple - Highway Star
    Deep Purple – Perfect Strangers
    Deep Purple – Smoke On The Water


    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    24 AĞUSTOS SALI 22:30 - OKBAND

    Salı Ağus. 24, 2010 7:20 am tarafından Dorock Bar

    24 AĞUSTOS SALI

    22:30 - O.K.BAND

    Halk Edebiyatı OKBAND

    "Blues" çatısı altında varolan her tarzda (shuffle, rock 'n' roll, oniki sekiz, soul vs.) çalar, söyler.
    Repertuarında 120 adet; Shuffle Blues, Rhythm & Blues, 12/8 Blues, Funky Soul, Blues Rock ve Rock'n'Roll şarkı barındırır.
    Suat Aktar - Ritm Gitarcı, Şarkıcı
    Berkant Çelen - …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    23 AĞUSTOS PAZARTESİ 22:00 - 70LİK

    Ptsi Ağus. 23, 2010 7:03 am tarafından Dorock Bar

    23 AĞUSTOS PAZARTESİ 22:00 - 70LİK

    70LİK Ne yapar, Ne çalar?

    Halk Edebiyatı 70lik

    2006 mayısında kurulan grubumuz, adından da anlaşıldığı gibi 70'leri coverlayıp 70'lik içiyor.
    Amacımız, rock müziğini kökenlerinden alıp geldiği noktaya kadar dinleyicimize sunmaktır. Grup
    üyeleri, 70'lik grubunda buluşmadan önce değişik gruplarda görev almışlardır. …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    DOROCK 22 AĞUSTOS PAZAR 22:00 KIRMIZI

    Paz Ağus. 22, 2010 9:18 am tarafından Dorock Bar

    PAZAR:

    22:00 - KIRMIZI

    Halk Edebiyatı KIRMIZI-1

    Kan, ateş, aşk, şehvet, öfke, heyecan, güç, cesaret ve tehlike…Hepsinin rengi aynı;
    Karakterlerini KIRMIZI olarak betimleyen grup yırtıcı, sert ve cesur duruşlarını müziklerine de yansıtıyor.
    Enerjik sahne performansları ve güçlü soundları ile 2010 yılını kırmızıya boyamaya hazırlanan grup 2005 yılında …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    DOROCK 21 AĞUSTOS CUMARTESİ PROGRAMI

    C.tesi Ağus. 21, 2010 6:56 am tarafından Dorock Bar

    CUMARTESİ

    22:30 - RAZOR

    Halk Edebiyatı RAZOR

    Razor, thrash heavy metal ağırlıklı bir cover grubudur. Grubun hedefi, repertuarları doğrultusunda her tür metal müzikten örnekler verebilmek ve her tür metal müzik dinleyicisine hitap edebilmektir. Grubun temelleri aslen 2007 mayısında atılmıştır fakat türlü kadro değişiklikleri ve repertuar problemleri …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    20 AĞUSTOS CUMA @ DOROCK

    Cuma Ağus. 20, 2010 7:33 am tarafından Dorock Bar

    CUMA

    21:00 - ROXTREME

    Halk Edebiyatı ROXTREME

    Barış Bal - Lead Vocals
    Erdem Karaman - Electric Guitars
    Aytek Can - Electric Guitars & Backing Vocals
    Koray Dinçalp - Bass Guitars & Backing Vocals
    Ozan Oğuz - Drums
    Arda Özüpek - Keyboards
    Elif Karacan - Photographer
    Özgehan Özturan - Tone Meister

    00:30 - ELECTRIC CIRCUS

    Halk Edebiyatı …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    ÇARŞAMBA @ DOROCK BAR

    Çarş. Ağus. 18, 2010 8:04 am tarafından Dorock Bar

    ÇARŞAMBA
    23:00 - SST

    Halk Edebiyatı SST

    Vokaller : Gülay Erol
    Gitar ve Geri Vokal :Tanıl Çağdaş
    Klavye : Arda Özüpek
    Bas : Can Yücel Korkut
    Davul : Çağlar Aytan

    2010; Tam Playlistimiz!

    Bruce Dickinson - Tears Of A Dragon
    Deep Purple - Black Night
    Deep Purple - Highway Star
    Deep Purple – Perfect Strangers
    Deep Purple – Smoke On The Water
    Deep Purple – …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    17 AĞUSTOS SALI OK.BAND @ DOROCK

    Salı Ağus. 17, 2010 6:21 am tarafından Dorock Bar

    SALI

    22:30 - O.K.BAND

    Halk Edebiyatı OKBAND

    "Blues" çatısı altında varolan her tarzda (shuffle, rock 'n' roll, oniki sekiz, soul vs.) çalar, söyler.
    Repertuarında 120 adet; Shuffle Blues, Rhythm & Blues, 12/8 Blues, Funky Soul, Blues Rock ve Rock'n'Roll şarkı barındırır.
    Suat Aktar - Ritm Gitarcı, Şarkıcı
    Berkant Çelen - Gitarcı
    Fehmi …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    DOROCK 16 AĞUSTOS P.TESİ 22:00 - 70LİK

    Ptsi Ağus. 16, 2010 7:24 am tarafından Dorock Bar

    PAZARTESİ
    22:00 - 70'LİK

    Halk Edebiyatı 70lik

    2006 mayısında kurulan grubumuz, adından da anlaşıldığı gibi 70'leri coverlayıp 70'lik içiyor. Amacımız, rock müziğini kökenlerinden alıp geldiği noktaya kadar dinleyicimize sunmaktır. Grup üyeleri, 70'lik grubunda buluşmadan önce değişik gruplarda görev almışlardır. İnandıkları müziğin her zaman arkasında …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    Dorock 14-15 Ağustos Haftasonu Programı

    C.tesi Ağus. 14, 2010 7:39 am tarafından Dorock Bar

    DOROCK BAR'DA CUMARTESİ KONSERLERİ

    22:30 - RAZOR

    Halk Edebiyatı RAZOR

    Razor, thrash heavy metal ağırlıklı bir cover grubudur. Grubun hedefi, repertuarları doğrultusunda her tür metal müzikten örnekler verebilmek ve her tür metal müzik dinleyicisine hitap edebilmektir. Grubun temelleri aslen 2007 mayısında atılmıştır fakat türlü kadro değişiklikleri ve …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    Dorock bar 13 Ağustos Cuma 21:00 Roxtreme - 00:30 Electric Circus

    Perş. Ağus. 12, 2010 10:38 am tarafından Dorock Bar

    CUMA

    21:00 - ROXTREME

    Halk Edebiyatı ROXTREME

    Barış Bal - Lead Vocals
    Erdem Karaman - Electric Guitars
    Aytek Can - Electric Guitars & Backing Vocals
    Koray Dinçalp - Bass Guitars & Backing Vocals
    Ozan Oğuz - Drums
    Arda Özüpek - Keyboards
    Elif Karacan - Photographer
    Özgehan Özturan - Tone Meister

    00:30 - ELECTRIC CIRCUS

    Halk Edebiyatı …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    Dorock Bar 12 Ağustos Perşembe 23:00 Yusuf Uğurer

    Perş. Ağus. 12, 2010 6:34 am tarafından Dorock Bar

    PERŞEMBE
    23:00 - YUSUF UĞURER BAND

    Halk Edebiyatı YUSUF

    Lirik Tenor ses rengiyle, özellikle David Coverdale,Robert Plant,Ian Gillan ve Ronnie James Dio'nun vokallerini seslendiriş tarzı ve becerisiyle hafızalara kazınmıştır. Kendi şarkılarının yanısıra, günümüz Türkçe/İngilizce Rock ve Pop Rock şarkılarından, 70, 80 ve 90'lı yılların hit olmuş Hard Rock …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    Dorock Bar 11 Ağustos Çarşamba 23:00 - SST

    Çarş. Ağus. 11, 2010 6:50 am tarafından Dorock Bar

    ÇARŞAMBA
    23:00 - SST

    Halk Edebiyatı SST

    Vokaller : Gülay Erol
    Gitar ve Geri Vokal :Tanıl Çağdaş
    Klavye : Arda Özüpek
    Bas : Can Yücel Korkut
    Davul : Çağlar Aytan

    2010; Tam Playlistimiz!

    Bruce Dickinson - Tears Of A Dragon
    Deep Purple - Black Night
    Deep Purple - Highway Star
    Deep Purple – Perfect Strangers
    Deep Purple – Smoke On The Water
    Deep Purple – …

    [ Okuma komple ]

    Yorum: 0

    Istatistikler
    Toplam 403 kayıtlı kullanıcımız var
    Son kaydolan kullanıcımız: seboist

    Kullanıcılarımız toplam 3611 mesaj attılar bunda 1249 konu

    Halk Edebiyatı

    Aşağa gitmek

    Halk Edebiyatı Empty Halk Edebiyatı

    Mesaj tarafından Mujax Salı Eyl. 15, 2009 8:20 am

    Halk Edebiyatı, sözlü edebiyatın uzantısıdır. Halkın yarattığı sözlü eserlerden oluşur. Dil., biçim, konular, duyarlıklar bakımından halk kültürüne sıkı sıkıya bağlıdır.

    HALK EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
    İslamiyet'ten önceki edebiyatımızın İslam uygarlığı içindeki biçimidir. Bir anlamda sözlü edebiyat dönemimizin gelişmiş biçimi olarak düşünebiliriz.
    Halk edebiyatı ürünleri yazılı değildir. Müzik eşliğinde sözlü olarak oluşur.
    Divan edebiyatında olduğu gibi şiir yine egemen türdür.
    Şiirlerde başlık yoktur, biçimiyle adlandırılır.
    Nazım birimi dörtlüktür.
    Ölçü, hece ölçüsüdür, En çok yedili, sekizli, on birli kalıplar kullanılmıştır.
    Şiirlere genel olarak yarım uyak hakimdir.
    Dil halkın konuştuğu günlük konuşma dilidir.
    Halk edebiyatı gözleme dayalıdır. Benzetmeler somut kavramlardan yararlanılarak yapılır. Söyledikleri her şey gerçek yaşamdan alınmadır.
    Özellikle 18. yüzyıldan itibaren halk şairleri, divan şairlerinden etkilenerek aruzun belirli kalıplarıyla şiirler yazmayı denemişlerdir. Hatta divan şiirinin mazmunlarını da kullanmışlardır. Bu durumun ortaya çıkmasında halk şairlerinin, aydınlar ve divan şairlerince hor görülmelerinin, değersiz ve güçsüz sayılmalarının etkisi de vardır.

    Halk şiirinde “mâni” ve “koşma” tipi olarak iki ana biçim vardır. Aslında az sayıda olan öteki biçimler bu iki ana biçimden çıkmıştır.

    Dizelerin kümelenişi, dizelerin hece sayısı ve uyak düzeni bakımından özellik gösterenler “biçim”, biçimi ne olursa olsun konu bakımından benzerlerinden ayrılanlar da tür adı altında toplanmıştır.

    I. Anonim Halk Şiiri Nazım Biçimleri:
    MÂNİ: Halk şiirinde en küçük nazım biçimidir. Yedi heceli dört dizeden oluşur. Uyak düzeni aaxa şeklindedir. Birinci ve üçüncü dizeleri serbest, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklı mâniler de vardır (xaxa).
    Mânilerin ilk iki dizesi uyağı doldurmak ya da temel düşünceye bir giriş yapmak için söylenir. Temel duygu ve düşünce son dizede ortaya çıkar. Başlıca konusu aşk olmakla birlikte bunun dışında türlü konularda da yazılabilir.

    Le beni eyle beni İpek yorgan düreyim
    Elekten ele beni Aç koynuna gireyim
    Alacaksan al artık Açıldıkça ört beni
    Düşürme dile beni Var olduğun bileyim

    Birinci dizesi yedi heceden az olan mâniler de vardır. Dizeleri cinaslı uyaklarla kurulduğu için böyle mânilere “Cinaslı Mâni” ya da “Kesik Mâni” denir.

    Bugün al Sürüne
    Yârim giymiş bugün al Madem çoban değilsin
    Şâd edersen bugün et Ardındaki sürü ne
    Can alırsan bugün al Ben bir körpe kuzuyum
    Al kat beni sürüne
    Beni böyle yandıran
    Sürüm sürüm sürüne

    TÜRKÜ: Türlü ezgilerle söylenen anonim halk şiiri nazım biçimidir. Söyleyeni belli türküler de vardır. Halk edebiyatının en zengin alanıdır. Anadolu halkı bütün acılarını ve sevinçlerini türkülerle dile getirmiştir.

    Türkü iki bölümden oluşur. Birinci bölüm asıl sözlerin bulunduğu bölümdür ki buna “bent” adı verilir.

    İkinci bölüm ise bentlerin sonunda yinelenen nakarattır. Bu bölüme “bağlama” ya da “kavuştak” denir.

    Türküler, genellikle yedili, sekizli, on birli hece kalıplarıyla yazılmıştır. Konuları çok değişik olabilir. Ninniler de bu gruptandır.
    Söğüdün yaprağı narindir narin
    İçerim yanıyor dışarım serin ( bent )
    Zeynep’i bu hafta ettiler gelin

    Zeynebim Zeynebim anlı Zeynebim
    Üç köyün içinde şanlı Zeynebim
    ( nakarat )

    II. Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri:

    KOŞMA: Halk edebiyatında en çok kullanılan biçimdir. Genellikle hece ölçüsünün on birli (6+5 ya da 4+4+3) kalıbıyla yazılır. Dörtlük sayısı üç ile beş arasında değişir. Şair koşmanın son dörtlüğünde adını ya da mahlasını söyler. Uyak düzeni genellikle şöyle olur:
    baba – ccca – ddda...

    Eğer benim ile gitmek dilersen
    Eğlen güzel yaz olsun da gidelim
    Bizim iller kıraçlıdır aşılmaz
    Yollar çamu kurusun da gidelim
    ...... ...... .....
    Karac’oğlan der ki buna ne fayda
    Hiç rağbet kalmadı yoksula bayda
    Bu ayda olmazsa gelecek ayda
    Onbir ayın birisinde gidelim
    DESTAN: Dört dizeli bentlerden oluşan, oldukça uzun bir nazım biçimidir. Kimi destanlarda dörtlük sayısı yüzden fazladır. Genellikle hece ölçüsünün on birli kalıbıyla yazılır. Uyak düzeni koşma gibidir.
    baba – ccca – ddda
    Destanın son dörtlüğünde şair mahlasını söyler.
    Konuları bakımından destanları savaş, yangın, deprem, salgın hastalık, ünlü kişilerin yaşamları, mizahi....gibi gruplanadırabiliriz.
    Esnaf Destanı
    ...................................
    Nalbant oldum kırdım nalın çoğunu
    Bir katır nalladım dinle oyunu
    Meğer acemiymiş bilmem huyunu
    Çenemi teptirdim nalın sökerken
    Manav oldum elma armut tez çürür
    Cambaz oldum ip üstünde kim yürür
    Kasap oldum her gün gözüm kan görür
    Yüreğim bayıldı kana bakaraken
    Ben bu sanatları bir bir dolaştım
    Tekrar gelip şairliğe bulaştım
    Kâmili mürşidin eline düştüm
    Tekke-i aşk içre çile çekerken.

    SEMÂİ: Hece ölçüsünün sekizli kalıbıyla yazılır (4+4 duraklı ya da duraksız). Dörtlük sayısı üç ile beş arasında değişir. Semâilerin kendine özgü bir ezgisi vardır ve bu ezgiyle okunur. Uyak düzeni koşma gibidir:
    baba – ccca – ddda
    Semâilerde daja çok sevgi, doğa, güzellik gibi konular işlenir.
    İncecikten bir kar yağar Karac’oğlan eğmelerin
    Tozar Elif Elif diye Gönül sevmez değmelerin
    Dedil gönül abdal olmuş İliklemiş düğmelerin
    Gezer Elif Elif diye Çözer Elif Elif diye.

    VARSAĞI: Güney Anadolu bölgesinde yaşayan Varsak Türklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri türkülerden gelişmiş bir biçimdir. Dörtlük sayısı ve uyak düzeni “Semâi” gibidir. Varsağılar yiğitçe, mertçe bir üslupla söylenir. Bu da dörtlüklerin içindeki “bre” “hey” “behey” gibi ünlemlerle sağlanır. Halk edebiyatında en çok varsağı söylemiş şair Karacaoğlan’dır.
    Bre ağalar bre beyler Behey elâ gözlü dilber
    Ölmeden bir dem sürelim Vaktin geçer demedim mi
    Gözümüze kara toprak Harami olmuş gözlerin
    Dolmadan bir dem sürelim Beller keser demedim mi
    Karacoğlan

    TÜRKÜ: Hece ölçüsünün türlü kalıplarıyla söylenen ezgili, anonim şiirlerdir. Bazen de kime ait olduğu bilinen şiirler, türkü formlarıyla söylenir. Türkülerde genellikle iki bölüm bulunur. Birincisi, şiirin iskeletini oluşturan “asıl bölüm” ; ikincisi “kavuştak”tır. Kavuştaklar, asıl bölümlerin arasına gelerek onları birbirine bağlar.

    ÂŞIK EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ
    Âşık edebiaytı nazım türleri genellikle koşma ve semâi biçimiyle yazılır. Bu türler koşma ve semâilerden konuları bakımından ayrılır.

    GÜZELLEME: Doğa güzelliklerini anlatmak ya da kadın, at gibi sevilen varlıkları övmek için yazılan şiirlerdir.
    Dinleyin ağalar medhin eyleyim Yokuşa yukarı kekli sekişli
    Elma yanaklımın kara kaşlımın İnişe aşağı tavşan büküşlü
    O gül yüzlerine kurban olayım Düşmanın görünce şahin bakışlı
    Dal gerdanlımın da sırma saçlımın Kuğuya benziyor boynu kıratın
    Noksani Köroğlu

    TAŞLAMA: Bir kimseyi yermek ya da toplumun bozuk yönlerini eleştirmek amacıyla yazılan şiirlerdir.
    Ormanda büyüyen adam azgını
    Çarşıda pazarda insan beğenmez
    Medres kaçkını softa bozgunu
    Selam vermek için kesan beğenmez
    Kazak Abdal

    KOÇAKLAMA: Coşkun ve yiğitçe bir üslupla savaş ve dövüşleri anlatan şiirlerdir.
    Köroğluyum medhim merde yeğine
    Koç yiğit değişmez cengi düğüne
    Sere serpe gider düşman önüne
    Ölümü karşılar meydan içinde

    AĞIT: Bir kimsenin ölümü üzerine duyulan acıları anlatmak amacıyla söylenen şiirlerdir (Anonim halk şiiri ürünü olan ağıtlar da vardır).
    Civan da canına böyle kıyar mı
    Hasta başın taş yastığa koyar mı
    Ergen kıza beyaz bezler uyar mı
    Al giy allı balam şalların hani
    Hıfzi

    MUAMMA: Kapalı bir biçimde anlatılan bir olayın ya da bilginin okuyucu tarafından anlaşılmasını, bunlarla ilgili soruların cevaplandırılmasını isteyen bir tür manzum bilmecedir.

    NASİHAT: Bir şey öğretmek,bir düşüncenin yayılmasına çalışmak gibi amaçlarla söylenen didaktik şiirlerdir.

    NOT: “Destan, ilahi, nefes ve deme”, hem birer nazım biçimi, hem de tür olarak değerlendirilir

    HALK ŞAİRLERİNİN GRUPLANDIRILMASI
    Halk şairleri, halk şiirinin yerleşmiş kurallarına bağlı kalmakla birlikte, türlü kültürel nedenlerle dil, anlatım, ölçü kullanımı bakımından farklı yönelişler içine girebilmektedirler. Ayrıca yaşadıkları çevre de onların sanat anlayışlarını farklılaştıran bir etmen olarak karşımızı çıkmaktadır. Halk şairlerini, işte bu gibi noktaları dikkate alarak şöyle ayırıyoruz:

    GÖÇEBE(GEZGİN) ŞAİRLER
    Bir yere bağlı kalmadan gezerler. Genellikle eğitim görmedikleri için, Divan Edebiyatı’ndan etkilenmezler. Dilleri sadedir. Hece ölçüsüne bağlıdırlar. Geleneksel şiir anlayışını sürdürürler.

    YENİÇERİ ŞAİRLER
    Osmanlılar zamanında askerlik, hayat boyu süren bir meslekti. Orduda görev arasında şairler yetişmiştir. Bunlar, katıldıkları savaşlarla ilgili yiğitlik şiirleriyle dikkati çekerler. Dil, anlatım, ölçü bakımından, göçebe şairler gibi geleneksel şiir anlayışına bağlıdırlar.

    3. KÖYLÜ ŞAİRLER
    Hayatları köylerde, kasabalarda geçer. Büyük kentlerle ilgileri olmadığı için, kent kültüründen, Divan Edebiyatı’ndan etkilenmeden, halk şiiri geleneklerine bağlı kalmışlardır.

    4.KENTLİ ŞAİRLER
    Genellikle Divan Edebiyatı’nın etkisinde kalırlar. Hem Halk, hem de Divan Edebiyatı tarzında şiirler söylerler. Dillerinde Arapça ve Farsça sözcüklerin oranı yüksektir. Hece ölçüsüyle birlikte aruza da yer verirler.

    5. TASAVVUF (TEKKE ) ŞAİRLERİ
    Tekkelerde yetiştikleri, din ve tasavvuf konusunda eğitim gördükleri için, dilleri, göçebe, yeniçeri ve köylü şairlere göre bazen daha ağırdır. Zaman zaman Divan Edebiyatı’nın dil, anlatım, biçim, ölçü özelliklerini taşıyan şiirler söylerler. Örneğin Yunus Emre bile, aruz ölçüsü ve mesnevi düzeniyle Risaletü’n-Nushiyye adlı bir eser vermiştir.

    HALK ÖYKÜLERİ
    Halk öyküleri, destanların zamanla biçim ve öz değişimine uğramaları sonunda ortaya çıkmış sözlü eserlerdir. Anonimdir. Başlıca türleri şunlardır:

    1. DESTAN ÖYKÜLER
    Destanlardaki olağanüstülük gibi bazı özellikleri koruyan halk öyküleridir XIII.-XIV.yüzyılda Doğu Anadolu’da ortaya çıkan Dede Korkut Öyküleri ile Köroğlu Öyküsü, bu türün tanınmış örnekleridir.

    2. AŞK ÖYKÜLERİ
    İki sevgilinin aşkını, bunların kavuşmasını önleyen engellerle mücadelesini anlatan öyküler olup en tanınmışları Kerem ile Aslı, Emrah ile Selvi, Asuman ile Zeycan ,Aşık Garip.v.b.’dir.

    DİNİ ÖYKÜLER

    İslamiyet’in yayılmasına katkıları olan kişilerin hayatlarını ve mücadelelerini temel alan öykülerdir .Hz. Ali’nin savaşlarını anlatan Kan Kalesi Cengi, Hayber Kalesi Cengi; Anadolu’da İslamiyet’in yayılması için mücadele eden komutanların savaşlarını anlatan Battal Gazi Öyküsü, Dnişment Gazi Öyküsü gibi sözlü, anonim eserler, bu türün örnekleri arasında yer alır.

    TEKKE EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ

    Din ve tasavvufla ilgili kavramı duygu, düşünce, ilke ve kuralları halka yaymak amacıyla bir tarikata bağlı şairlerce yazılan şiirlerdir.

    İLAHİ: Din ve tasavvuf konularının işlendiği şiirlere “ilahi” denir. Tanrıyı övmek, ona yalvarmak için yazılan şiirlerdir. Özel bir ezgiyle okunur. Koşma gibi uyaklanan ilahilerde 4-4 duraklı 8’li ölçü kullanılır.
    Cennet cennet dedikleri
    Birkaç köşkle birkaç huri
    İsteyene ver sen anı
    Bana seni gerek seni
    Yunus Emre

    NEFES: Bektaşi şairlerinin yazdıkları tasavvufi şiirlere denir. Nefeslerde genellikle Hz. Muhammet ve Hz. Ali için de övgüler bulunur.
    Pir Sultan Abdal şâhımız
    Hakk’a ulaşır yolumuz
    On iki imam katarımız
    Uyamazsın demedim mi
    Aleviler, bu türde yazılmış olan şiirlere “DEME” adını verirler.
    İlahi, nefes ve demeler, bestelenerek söylenir.

    ŞATHİYÂT-I SOFİYÂNE: İnançlardan alaylı bir dille söz eder gibi yazılan şiirlerdir. Görünüşte saçma sanılan bu sözlerin, yorumlandığında tasavvufla ilgili türlü kavramlara değindiği anlaşılır. Bu tür şiirlere genellikle Bektaşi şairlerinde rastlanır. Medrese hocalarına göre bu şathiyeler küfür sayılır.

    Yücelerden yüce gördüm
    Erbabsın sen koca Tanrı
    Âlem okur kelâm ile
    Sen okursun hece Tanrı
    Asi kullar yaratmışsın
    Varsın şöyle dursun deyü
    Anları koymuş orada
    Sen çıkmışsın uca Tanrı
    Kaygusuz Abdal yaradan
    Gel içegör şu cür’adan
    Kaldır perdeyi aradan
    Gezelim bilece Tanrı

    NOT: Manzum olmayan Anonim Halk Edebiyatı ürünleri de vardır. Bunları masallar, halk öyküleri (Kerem ile Aslı, Arzu ile Kamber, Battal Gazi, Hz. Ali Cenkleri.........), bilmeceler, atasözleri, deyimler, Karagöz ve ortaoyunları şeklinde sıralayabiliriz.

    HALK EDEBİYATININ ÖNEMLİ ŞAİRLERİ

    YUNUS EMRE: (13.yy) Tasavvuf düşüncesini benimseyen şair Tanrı aşkını ve insan sevgisini dile getirmiştir.

    Tekke edebiaytının en lirik şairidir. Halkın konuştuğu Türkçeyi bir edebiyat dili haline getirmiştir. Yalın ve içten bir söyleyişi vardır. Zaman zaman aruz ölçüsüyle ve divan edebiyatı anlayışıyla da şiirler yazmıştır.

    Tüm insanların eşit ve kardeş olduğuna inanmış; dil, din, ırk ayrımı yapılmasına karşı çıkmıştır. Türkçe divan sahibi ilk şairdir. Ayrıca Risaletü’n-Nushiyye adlı öğretici bir mesnevisi vardır.

    HACI BAYRAM VELİ : XIV.yüzyıl ikinci yarısıyla XV. Yüzyılın ilk yarısında yaşamış bir tasavvuf şairidir. Bayramiyye tarikatını kurmuştur. Yunus Emre etkisinde sade bir dil ve lirik bir anlatımla dile getirdiği şiirlerinden yalnızca birkaç tanesi bilinmektedir.

    KAYGUSUZ ABDAL: (16.yy) Softa görüşle alay eden özgür düşünceli bir Bektaşi şairidir. Hem heceyle hem de aruzla yazılmış şiirleri vardır.

    PİR SULTAN ABDAL: (16.yy) Alevi-Bektaşi şiir geleneğinin en ünlü şairidir. Dinsel inançların etkili olduğu bir ayaklanmanın önderliğini yapmış, asılarak öldürülmüştür. Şiirini bir araç olarak kullanmasına rağmen kuru bir öğreticiliğe düşmemiş, şiirini duygu yönünden de beslemiştir.

    KÖROĞLU: (16.yy) Çoğunlukla koçaklama türünde örnekler vermiş coşkulu şiirler söylemiştir. Bolu Beyi’yle olan mücadelesi efsaneleşen şair, halkın gönlünde yerini almıştır.

    KARACAOĞLAN: (17.yy) Din dışı konularda yazmış, yaşama sevinci, insan ve doğa sevgisini dile getirmiştir. Âşık edebiyatının duygu yönünden en zengin ve güçlü şairidir.. Hayatı hakkında kesin bilgilere sahip olmadığımız Karacaoğlan’ın XVI ya da XVII . yüzyılda Güneydoğu Anadolu bölgesinde yaşayıp dolaştığı sanılmaktadır. Şair Toroslar’da, Türkmen boyları arasında yetişmiş; göçebe bir şair olarak Anadolu içinde ve dışında gezmiştir. Geleneksel şiirin dil, anlatım, ölçü anlayışından ayrılmadan aşk, doğa, ölüm, ayrılık gibi temaları işlemiştir;özellikle koşma ve semai biçimlerinde büyük başarı kazanmıştır.

    GEVHERİ: (17.yy) Aruz ölçüsünü de sıkça kullanan Kırımlı bir halk ozanıdır.

    DERTLİ: (19.yy) Toplumsal yergi içerikli, softalığı, yobazlığı eleştiren şiirleriyle tanınan Bolu’lu bir halk ozanıdır.

    DADALOĞLU: (19.yy) Çukurova yöresinde yetişen halk şairlerindendir. Türkmen boylarının yerleşik hayata geçirilmesi için 1865’te yöreye yollanan Fırka-i İslahiye adlı Osmanlı ordusuyla Türkmenler arasındaki çatışmalara katılmış, bu olayları yiğitçe bir eda ile koçaklamalarına yansıtmıştır. Ayrıca aşk ve doğadan söz eden şiirleri de başarılıdır. Şiirlerini temiz bir halk diliyle ve hece ölçüsü ile yazmıştır.

    ÂŞIK VEYSEL: XX. yüzyıl halk şairidir. Şarkışla’da doğup büyümüş, Cumhuriyetin onuncu yılında Ankara’ya gelerek şiirlerini okumuş, bundan sonra ünü yayılmaya başlamıştır. Çocukluğunda geçirdiği çiçek hastalığıyla gözünü kaybeden Aşık Veysel; genellikle gezgin bir hayat sürmüş ; kent kent dolaşarak aşktan, doğadan , kardeşlikten, birlikten, barış içinde yaşamaktan ve insanı insan yapan erdemlerden bahseden şiirlerini saz eşliğinde söylemiş; bu içeriğin halka yakın düşmesi , ona kitlesel bir sevginin doğmasına yol açmıştır. Tasavvuf felsefesinin kazandırdığı hoşgörü anlayışı, şiirinin temellerinden biridir. Şiirlerini Deyişler, Sazımdan Sesler adlı iki kitapta toplamıştır. Son olarak tüm şiirlerini , Ümit Yaşar Oğuzcan tarafından Dostlar Beni Hatırlasın adıyla yayımlanmıştır.
    Mujax
    Mujax
    Site Admini
    Site Admini

    Kadın
    Mesaj Sayısı : 566
    Doğum tarihi : 09/01/91
    Yaş : 33
    Nerden : DipLerdEn
    İsminiz ? : Tuğçe
    Takım : Halk Edebiyatı Gs1010
    Karalama Defteri : ı$ıklar sönük.
    ben neyin nöbetindeyim.
    rüzgar bile kesti öfkesini.
    ßen neyin isyanındayım ki
    hala...
    Etkinlik : Sitemizin en çalışkan üyesi : Mujax
    Vizyon : RockVizyon.com Bağımlılık Yapar
    Sitedeki Ün : 16
    Puan : 1660
    Kayıt tarihi : 01/09/09

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Sayfa başına dön

    - Similar topics

     
    Bu forumun müsaadesi var:
    Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz